En presentation utifrån ett professionellt och personligt perspektiv

Välkommen till cebruder.blogspot.com!

Southern Research

Southern Research i Birmingham, Alabama, USA jobbade jag som project manager och gruppchef.
Southern Research är en kontraktsforskningsorganisation med klienter både från läkemedelsindustrin, amerikanska regeringen och universitetssfären. Jag jobbade på avdelningen för drug discovery, men även divisioner för drug development och engineering finns representerade inom företaget.


Som projektledare ansvarade jag för flera kontrakt från den amerikanska regeringen (NIH) med total budget på cirka 50 miljoner kronor. Målet med denna forskning var att utveckla biomarkörer för diagnostisering av virussjukdomar, samt att framställa modeller för test av effektivitet och toxicitet i nyutvecklade vaccin och antivirala läkemedel. Vi använde både in-vitro och in-vivo modeller för detta arbete. Vi studerade även vilka gener som upp eller nedregleras vid olika virusinfektioner. Mycket av forskningen bedrevs i biosafety nivå 3+ laboratorier enligt FDAs “good laboratory practice” riktlinjer.

Efter tre månader på SRI blev jag befodrad till gruppchef och fick personalansvar för en grupp med six forskare. Jag samordnade även arbetet som utförs av en stor grupp medarbetare inom och utanför organisationen i de projekt jag drev. Jag ansvarade för att budgetar hölls och att tidsramar inte överskreds. Jag sammanställde all rapportering till våra kunder och såg till att de regulatoriska dokument som krävdes fanns tillhanda.